Van noord naar zuid - Reisverslag uit Krabi, Thailand van Nathalie & Elien - WaarBenJij.nu Van noord naar zuid - Reisverslag uit Krabi, Thailand van Nathalie & Elien - WaarBenJij.nu

Van noord naar zuid

Blijf op de hoogte en volg Nathalie & Elien

09 Augustus 2013 | Thailand, Krabi

Hallo allemaal,

Onderhand zijn we al in het zuiden aangekomen, maar daarvoor hebben we weer genoeg beleefd.
We waren geeindigd dat we in Chiang Mai zaten te wachten op de bus naar Pai. Bij het hostel hebben we z’n 1,5uur moeten wachten op het busje, dit werd een grote tuktuk, die ons naar het busstation bracht. Daar kregen we te horen dat het busje vol zat en pas weer om half 4 ging.. Zucht steun, maar je kan er niks aan doen! Uiteindelijk toch nog voor het donker in Pai en een hostel gevonden! Was wel gek voordat we Pai in konden, was er een soort paspoort controle door het leger (best een beetje vreemd). De volgende dag hebben we met een scooter rondom Pai gereden. We hebben tempels gezien, Pai canyon, hotspring en mooie uitkijkpunten. Er lopen echt overal honden langs de weg, enorm zielig, maar blijkbaar hebben ze toch ook bewakingsdrift, bij een tempel werden we bijna aangevallen toen we af wilde stappen van de scooter. Pai is rustig hippie plaatsje, maar voor ons niet heel spectaculair (ook mogelijk door het regenen). In de avond hebben we onze plannen iets gewijzigd, doordat de vliegtickets van het noorden naar het zuiden enorm duur waren. We hebben besloten om met de trein naar het zuiden te gaan en dan Sukhothai mee te nemen, die we op de heenweg hebben overgeslagen.

De volgende dag moesten we om half 5 smorgens op om met een busje naar Chiang Rai te gaan. Voor de verandering ging die zelfs 5 min te vroeg weg. In het busje kwam een Australier naast ons zitten, waar Sven de hele weg met gekletst heeft. Hij had hele verhalen van zijn vriendin en familie die hier in Thailand wonen tot de politiek in Australie. In de middag wilde we eerst met de lokale bus naar de beroemde witte tempel, alleen kwam deze niet opdagen op de tijd dat die zou komen. Om tijd te sparen in Chiang Rai hebben we een tuktuk genomen. De tempel was echt bizar mooi!! Terug in Chiang Rai hebben we nog wat andere tempels bezocht. Tegen de avond was het aan de een kant stralend weer en aan de andere enorm donker/grijs/dreigend (erg rare situatie). Plots daarna ging het onweren en stortregen. Sven kreeg weer eens honger, dus pizzahouse in gegaan, bleken ze normale spagetthi en lasagne te hebben. Dus toch maar een heerlijk thais maaltje ergens anders genuttigd.

De volgende dag zaten we 8 uur in de bus van Chiang Rai naar Sukhothai, een of andere VIP bus met heerlijke (lig)stoelen en tussen de Thaise mensen. Deze bus stopte zelfs midden op straat om nog een meisje binnen te laten, die weggebracht werd op een scooter (moeten ze is een NL instellen). De bus kwam zomaar stipt optijd aan in Sukhothai, waarna we met twee Poolse meiden met een tuktuk onderhandeld om naar New Sukhothai te gaan. In de tuktuk zaten nog 2 Duitse meiden. Met zn 6e een hostel gezocht, die al snel gevonden was (wel wat afgelegen).
‘s Morgens vroeg op gestaan om old Sukhothai te bekijken, dit hebben gedaan op de fiets (als echt Hollanders). Was super mooi weer om mooie ruine tempels te bekijken!! Na een kwart van de rit was Sven zn band al let, waarna ook Nath haar trapper het begaf.. Goed fietsavontuur! IN de avond hebben we lekker gegeten op een dagterras met livemuziek!

Het was alweer tijd om Sukhothai te verlaten om door te reizen naar het zuiden. We zijn eerst van Sukhothai naar Phitsanoluk met de lokale bus gerezen. In de bus kwamen we een Nederlanse jongen tegen, die eigenlijk Thais boksen wilde leren (maar de school was slecht), na 1wk alleen reizen vond hij het genoeg. Met hem in Phitsanoluk een treinkaartje gekocht naar Bangkok, we konden niet meteen door naar het zuiden helaas. Met flinke vertraging kwamen we om half 7 savonds aan in Bangkok, waarna we meteen een nachttreinticket hebben gekocht voor half 8 (helaas alleen nog maar zitplaatsen). Trein reizen ging prima, hebben ons prima vermaakt en nog zn 6 uur geslapen!
Om half 9 smorgens (ipv 7uur) kwamen we aan in Surat Thani om daar vervolgens met een busje naar Khoa Sok National Park te gaan. In Surat Thani al een hostel geboekt ( voor te veel geld, helaas..) Het busje werd compleet volgepropt met de mensen en hun baggage, er had geen noodsituatie moeten zijn zeg maar.. De chauffeur werd non stop gebelt en haalde en bracht zijn familie overal even heen. Het hostel wat we geboekt hadden smorgens was voor ons nogal onbekend, aangezien het boekingsticket in het Thais was geschreven! De chauffeur gaf an dat het Jungle huts was, waar wij erg blij mee waren(stond goed aangeschreven in de lonely planet). Na spullen te hebben gedumpt zijn we het park in gegaan. We hebben drie uur over blubberpaadje gelopen, op en neer, springen, obstakels, kwamen we bij kleine watervalletjes. Bij 1 waterval kwamen er allemaal aapjes uit de bomen en hebben we een hagendis gezien! De aapjes waren erg nieuwsgierig en kwamen daardoor redelijk dichtbij! Deze dag hebben we ook een jungle tour geboekt, waar we de volgende dag om 9uur voor opgehaald werden (redelijk vroeg onder de wol dus).
De Jungle tour begon met een ritje naar de lokale markt, waar Yaya onze gids ingredienten haalde voor het eten tijdens de tour. Onze groep bestond uit: een duitse familie van 4 (met 2 kids van 5 en 9), 2 hollandse meiden, een italiaans stel en een amerikaanse familie van 3 en 1 engelse meid. Al snel aanspraak met de amerikanen en de nederlanse meiden! Na de markt zijn we met een longtailboot naar de drijvende hutjes gevaren. Onderweg wilde ze nog tanken, ergens in een grot.. bleek hier niemand te zijn ( wij zagen de bui al hangen..) Toch aangekomen (zonder te paddelen) hebben we eenhutje uitgekozen en zijn we het water ingedoken. Na een voortreffelijke lunch zijn we voor het eerst naar de jungle gegaan. Na 2 sec waren onze gespaarde schoenen geheel doorweekt, we moesten namelijk door gigantische plassen, rieveren en blubber paadjes! Echt super vet om te doen en enorm veel moois gezien en zijn we naar een grot gelopen. In de grot en daar rond omheen hebben communisten geleefd tot z’n 7-10 jaar geleden. Je zag de kogelgaten nog in de grot zitten, naast veel vleermuizen poep en een stukje slangenhuid. Na de grot weer het zelfde blubberige en glibberige pad terug. Terug bij de hut dacht Nath dat de deur naar buiten moest.. Niet dus! De deur was binnen een dag uit zn voegen! Sven dacht hem nog te kunnen maken, maar ook dat was tervegeefs! De bob de bouwer van de jungletour had de deur al snel gemaakt. Voor het eten nog even gezwommen en gekanoed. Avondeten was weer super veel en heel lekker (en pittig). Yaya heeft super veel vragen beantwoord over Thailand en het leven als boeddist. Daarna zijn we ene nachtsafari gaan doen op een longtailboot. We hebben een uil en een kakatoe gezien, echt heel spannend zo in het pikke donker! Daarna onder de wol gedoken, zelfs op een heerlijk matras (ipv op de verwachte bamboobedjes).
De tweede dag van de tour zouden we om half 7 gewekt worden door yaya, maar toen we om 7 uur wakker werden keken we elkaar of we niet iets gemist hadden. Het bleek te veel te regenen om de ochtendsafari te doen. Na een uurtje gewacht te hebben, zijn we toch op safari weer gegaan. We hebben tijdens de ochtendsafari 6 aapjes gezien, waarvan 3 kleintjes! We konden vet dichtbij komen. Eenmaal terug hadden we weer een fantastich ontbijt (pancake & toast met ei). Zelfs achter de hutjes zagen we nog een paar aapjes slingeren. Deze dag zijn we naar een grot gelopen die vol met water staat. De tocht er naar toe zijn we z’n 6keer door riviertjes gegaan, waar Nath zich ook nog even Jane heeft mogen voelen door op een boomschommel te zitten. Een paar watervallen onderweg gezien en op gezeten, alles kon tensloten doordat we binnen 5 min weer doorweekt waren. Eenmaal bij de grot kregen we een hoofdzaklamp en gingen we de grot binnen. Hier stond nog best een aardig sterke stroming en had het wisselende diepte. Zo diep dat Nath zelfs even mocht zwemmen. Op een bepaald punt konden we niet verder, omdat de stroming te heftig zou worden. Toen we uit de grot kwamen, regende het super hard, dus we gingen echt als jungle mensen door de regen en blubber terug naar de hutjes! Rondom de hutjes was het water super lekker warm, dus zijn we de boot uit gesprongen en hebben nog even gedopperd in een zwemvest. Na de lunch zijn we terug naar huis gegaan, om een heerlijke warme douche te nemen en alles eens goed te wassen! In de avond zijn we bij 3 oude vrouwtjes gaan eten bij een soort restaurant.

Onderhand alweer dag 18 van onze trip, waar we eindelijk hebben uitgeslapen!! Sven was wel al om 9 uur buiten, maar Nath draaide zich nog even om tot half 11. Na het ontbijt rustig aan gedaan en in de middag hebben we een tubbingtour gedaan van 2 uur. We zijn met een band de rivier af gegaan, wat erg leuk en gezellig was! Onze guesthouse houder was onze gids samen met 2 familieleden, dat mensie was echt gestoord, super druk en alles ging over boobies en dansende boobies:P Mannen mochten alleen kijken niet aanraken. En als ze het had over boobies moesten ze hun ogen dicht doen, haha. We zijn ook nog met een touw het water in geslingerd! Eenmaal thuis was alle was droog en schoon, om vervolgens in te pakken omdat we de volgende dag naar Krabi gingen.

Nu zijn we 2 dagjes in Krabi, gisteren hebben wij een tempel bezocht, waar je een godsallemachtig lange trap voor op moet.. namelijk met zn 1237 treden.. Dit waren geen normale traptreden, tuurlijk niet, sommige leken wel een halve meter hoog voor Nath haar idee. Vandaag naar het strand geweest voor 3 uurtjes (was genoeg voor onze tere huidjes)

Morgen gaan we naar Koh Phi Phi, het eerste bountyeiland word een feit!
Tot snel!! xxx

• 09 Augustus 2013 - 20:31

Ils:

Nathje en Sven! Zo leuk en herkenbaar om te lezen! En dat touw in khao sok! Daar hebben ook wij aan geslingerd!! Ik geniet van jullie avontuur! Hoop jullie nog ook ff!! Xx ils en enk

• 10 Augustus 2013 - 18:04

Mascha:

Hoi Nath en Sven,

Klinkt weer helemaal goed!! Geniet ervan!
    Leuk ook dat slingeren en die tochten!
    Veel plezier! Xx Frank en Mascha

• 13 Augustus 2013 - 16:30

Jan En Annemarie:

lieve luitjes wat een avontuur heerlijk!
    slinger maar lekker door !!
    veel plezie rXXX! Jan en Annie